Robert Uzuna, Ursus Breweries: În 2019, lumea nu mai poate fi concepută fără CSR

0
645

Conform ultimului raport publicat de Organizaţia Mondială a Sănătăţii, România se află pe locul 10 în lume cu privire la consumul de alcool pur / adult ( 12,6 l de persoană / an) fiind devansată de Republica Moldova, Cehia, Lituania sau Germania. Având în vedere că și Institutul Național de Statistică a semnalat o modificare importantă a obiceiurilor de consum ale românilor cu privire la alcool (cheltuielile cu alcoolul au crescut cu 30% în ultimii 4 ani, față de 7% cât au crescut cheltuielile cu alimentele), am stat de vorbă cu Robert Uzuna, Vice President Corporate Affairs în cadrul Ursus Breweries pentru a vedea cum se raportează unul dintre cei mai mari jucători din industria băuturilor alcoolice din România la această situație și cum pot fi ameliorate datele statistice indicate mai sus prin intermediul politicii de sustenabilitate a companiei.

1. Una dintre direcțiile de sustenabilitate ale Ursus Breweries este încurajarea consumului responsabil de alcool (mă refer la proiectul desprealcool.ro). Când ați integrat această direcție în strategia de business și care sunt efectele ei până acum pentru companie?

Acțiunile Ursus Breweries în direcția încurajării consumului responsabil de alcool au fost încorporate în strategia companiei în urmă cu mai bine de 10 ani, însă ele au fost structurate și grupate sub umbrela platformei de comunicare Despre Alcool în anul 2010, când a fost lansat și website-ul dedicat, www.desprealcool.ro. 

Încurajarea consumului responsabil de alcool este parte a strategiei de dezvoltare durabilă, iar inițiativele lansate și implementate au fost, în majoritatea lor, un pionierat care adresează problematica prevenirii consumului dăunător de alcool. Unul dintre primele proiecte de acest gen este „Afla-ți echilibrul”, lansat împreună cu partenerul nostru Cabral, în urma unei cercetări sociologice, și prin care am demarat dezbateri și am oferit publicului informații despre consumul de alcool. La finalul acestei campanii am reușit să informăm 115.000 de persoane care au accesat site-ul www.desprealcool.ro

Adresăm și alte direcții de informare necesare publicului, cele mai multe dintre campanii fiind realizate în urma unor cercetări riguroase. O astfel de cercetare a stat la baza campaniei „9 luni cu zero alcool”, implementată prin seminarii și evenimente dedicate la nivel național și cu un accent deosebit în județul Buzău, o comunitate în care suntem activi și în care am constatat o deficiență de informare cu privire la consumul de alcool în timpul sarcinii. Am continuat în direcția educării viitoarelor mame cu privire la riscul consumului de alcool în timpul sarcinii prin evenimente construite special pentru livrarea acestui mesaj. Un astfel de exemplu este punerea în scenă a piesei de teatru „30+”, care atenționează, ca parte a unui mesaj cultural, asupra riscului amintit. 

Unul dintre cele mai recente proiecte l-a constituit lansarea, în anul 2017, a hit-ului „Am grijă de noi” interpretat de către ADDA, construit pe un fundal muzical care redă bătăile inimii fătului.

Faptul că această melodie a atins peste 1,4 milioane de vizualizări ne dă certitudinea că o bună parte din public a primit mesajul de responsabilizare asupra consumului de alcool în timpul sarcinii. 

Integrarea acestei direcții de sustenabilitate și responsabilitate în businessul Ursus Breweries este realizată și din perspectiva gamei de produse, astfel încât propunem și alternativa de consum fără alcool prin Ursus fără Alcool sau Ursus Cooler fără alcool. 

Suntem preocupați și de pericolele aduse de consumul de alcool la volan, fapt pentru care în structura platformei Despre Alcool obiectivul de a conștientiza riscul consumului de alcool la volan de către publicul țintă ocupă un rol important. Primul pas concret a fost lansarea aplicației Zero la Mie în anul 2011, în parteneriat cu Poliția Română, aceeași aplicație relansată la începutul anului 2019 într-o nouă versiune și cu noi funcționalități.

2. Când intri pe desprealcool.ro ai putea crede că descurajați consumul de alcool. Cum ați contracarat asta în fața boardului companiei și cum ați argumentat că această aborare poate adue rezultate bune pentru companie pe termen lung?

Înțelegerea importanței moderației consumului de alcool ca parte dintr-un stil de viață echilibrat și sănătos este una dintre principalele priorități în strategia noastră de dezvoltare durabilă. Prin urmare, decizia de a integra consumul responsabil de alcool în strategia de business este una care a ținut cont de realitatea pe care o recunoaștem și adresăm, și anume a existenței riscului unui consum dăunător de alcool, o situație socială pe care ne-o dorim diminuată pe cât de mult posibil. 

Un actor responsabil în societate, un business care se implică, nu poate acționa sustenabil dacă nu ține cont de întregul context social și economic, context din care sănătatea și siguranța consumatorului este parte integrantă. Prin urmare, nu s-a pus problema convingerii conducerii companiei pentru a adopta o astfel de conduită de business. 

De altfel, acest mod de gândire este sintetizat în industria noastră la nivel global în acordul internațional Producers’ Commitments, la care aderăm prin grupul Asahi, din care facem parte. Prin acest acord, cei mai mari producători de alcool la nivel global și-au asumat o serie de obiective concrete, cum sunt reducerea și prevenirea consumului de alcool în rândul minorilor, inclusiv prin colaborarea cu retailerii, întărirea codurilor de bună practică în materia comunicării comerciale (de marketing) sau informarea corectă și adecvată a consumatorilor.

3. Care era situația șoferilor care consumau alcool la volan când ați lansat prima dată aplicația zero la mie? Cum s-a ameliorat situația după lansarea aplicației?

Construcția și relansarea aplicației Zero la Mie este fondată pe concluziile studiului „Atitudini sociale privind riscul în trafic 2018”, care arată că proporția șoferilor care declară că li s-a întâmplat să conducă după ce au consumat băuturi alcoolice este de aproximativ 9% din totalul șoferilor chestionați, cu o frecvență ocazională. În analiza comparativă pe ultimii 10 ani, interval în care au fost implementate patru studii de acest fel, am identificat faptul că se înregistrează o scădere semnificativă a incidenței cazurilor de condus sub influența alcoolului, de la 29% în 2008 la 16% în 2014 și la 9% în 2018. Apreciem că și aplicația Zero La Mie, lansată în anul 2011, a avut o contribuție la această evoluție pozitivă. Cu siguranță, însă, că aplicația a fost doar unul dintre proiectele și campaniile derulate în această perioadă, atât de către actori din mediul privat de afaceri, cât și de către instituții precum Poliția Română prin Direcția Rutieră.

4. Câți utilizatori ai aplicației există în acest moment?

Noua aplicație Zero la Mie are, în aproape trei săptămâni de la lansare, circa 4.000 de descărcări, ceea ce înseamnă că un număr considerabil de utilizatori sunt informați asupra consumului responsabil de alcool și sperăm că acționează în consecință. Utilitatea aplicației este dată de caracterul științific al formulei de calcul –  formula Widmark – prin care se estimează cantitatea de alcool din sânge, și a fost concepută și testată împreună cu parteneri care au contribuit la realizarea Zero la Mie, respectiv Institutul Național de Medicină Legală „Mina Minovici” și Politia Rutieră Română. 

5. Care sunt rezultatele pe care le așteptați după cea de-a doua lansare a aplicației?

Scopul Zero la Mie este atât utilitar, prin estimarea nivelului de alcool din sânge după consumarea de băuturi alcoolice, cât și informativ, astfel încât publicul să afle că limita de alcool admisă de legislația din România în privința condusului autovehiculelor este 0‰. Prin urmare, sperăm ca aplicația să contribuie la reducerea și pe mai departe a procentului de 9% din conducătorii auto care au declarat că au condus după consumul de alcool, așa cum a rezultat în studiul „Atitudini sociale privind riscul în trafic 2018” despre care am amintit anterior.

6. În afară de situația consumului de alcool la volan, ce alte probleme legate de alcool mai abordează Ursus în România?

Depunem eforturi în diminuarea și limitarea consumului de alcool în rândul minorilor și aderăm la principiile unei comunicări comerciale corecte, prin mesaje clare și directe pozitionate pe ambalaje cât și prin acțiuni diversificate.

În aceeași măsură, o altă problematică importantă pentru Ursus Breweries și România este consumul de alcool în timpul sarcinii. Pentru a crește gradul de conștientizare asupra Sindromului Alcoolismului Fetal (FAS), am dezvoltat o campanie desfășurată pe mai mulți ani care contribuie la informarea viitorilor părinți față de riscurile derivate din consumul de alcool în timpul sarcinii asupra fătului, recomandând 9 luni de sarcină fără alcool.

“9 luni cu zero alcool“ (sau #9cu0) a început în 2013, iar Ursus Breweries este prima companie producătoare de bere care a avut o astfel de inițiativă în România. Inițial, mesajele de responsabilitate erau prezente pe etichetele produselor noastre, iar campania s-a dezvoltat constant, incluzând cercetări și studii, broșuri de informare care au stat la baza derulării unor caravane informative, workshop-uri, spectacole și alte evenimente educaționale.

7. Cum demontați argumentele celor care nu cred în CSR? 

Responsabilitatea Socială Corporativă (CSR), și implicit acțiunile care derivă dintr-o politică de responsabilitate socială, este mai mult decât o tendință, este reflectarea unor angajamente sociale care vin, între altele, să răspundă unor nevoi exprimate de societate. 

Deopotrivă, este o modalitate de implementare a principiilor sustenabile, este un mod de acțiune. Cu alte cuvinte, în prezent contribuția unui jucător relevant dintr-o industrie nu se mai circumscrie doar economicului și rezultatelor financiare, ci și impactului pe care acel jucător îl are în societate, atat în comunitățile din care face parte, cât și în cadru mai larg, asupra societății în ansamblul ei.

În 2019, lumea nu mai poate fi concepută fără componenta de responsabilitate socială a companiilor, cu predilecție a jucătorilor mari. 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

*