Omul care îți face viitorul: Erzsébet Felméri

0
203

Felmeri_buna_ocfv

 

Suportă greu neputința și l-ar fi ales pe Charlie Chaplin dacă ar fi trebuit să facă CSR pentru un personaj. Care este topul personal al orașelor verzi pentru Erzsébet Felméri, ce crede despre imaginație și umor și cum se vede ea dincolo de CSR Coordinator-ul MOL România.

 de Diana Șerban

Citește aici despre campania ”Omul care îți face viitorul” by Social Responsibility Magazine.

Cine este omul din spatele CSR Coordinator-ului MOL România?

Apropiații îmi spun Erzsó, am 32 ani, sunt din Cluj Napoca, unde am crescut și studiat. Înainte de a lucra în domeniul CSR la MOL România, am administrat o galerie de artă, am condus o cafenea literară și în studenție am fost păpușar, la teatrul de păpuși. Îmi place să râd, să stau de vorbă cu oameni buni şi de la o vreme îmi place foarte mult să mă deplasez cu bicicleta. Îmi place să citesc cărţi bune, să cânt, iar din când în când îmi place să fac nebunii, de exemplu pe schiuri sau să sar cu paraşuta. Sunt mama unui băiețel de 8 ani, tare înţelept şi simpatic.

Care este citatul tău preferat?

„Imaginaţia ne consolează pentru ce nu suntem, iar umorul pentru ceea ce suntem.” – Sir Winston Churchill, politician britanic. Cred că Dl Churchill avea un dar special de a folosi cuvintele. J

Ce te enervează la culme?

Sunt o persoană calmă în general, dar suport cu greu neputinţa. De exemplu mi-e greu să mă confrunt cu o problemă, să știu că ar putea fi rezolvată și să știu și cum, dar din motive care nu țin de mine să nu pot face nimic în sensul acesta. În afară de acesta mă deranjează, chiar dispreţuiesc minciuna, sentimentalismul ieftin şi reaua voinţă, dar din fericire le întâlnesc destul de rar.

Dacă ar fi să numești un om-model care ți-a schimbat viața, cine ar fi?

Cred că nu am cunoscut doar o singură persoană pe care să o consider un model demn de urmat, admir şi respect anumite calităţi la oamenii pe care îi am şi îi simt aproape. Pe de altă parte pot să spun că multe dintre persoanele pe care le-am întâlnit au avut un efect asupra mea, deci, într-un fel, într-o anumită măsură, mi-au schimbat viaţa.

Care a fost cel mai mare succes al tău în CSR?

Aş putea să enumăr premiile câştigate pentru activitatea de CSR ale MOL România, pentru care ne-am bucurat foarte mult. Pot însă considera un succes felul în care acţiunile de voluntariat organizate de mine au fost primite în rândul colegilor. Sau pot să consider un succes sponsorizarea echipei lui Eduárd Károly Novák încă înainte ca el să devină acel ciclist cunoscut ca primul campion paralimpic din România, la Jocurile Olimpice de la Londra în 2012. Ceea ce mă bucură însă cel mai mult este că platformele de responsabilitate socială ale MOL România continuă să fie derulate an de an şi că prin ele reuşim să facem posibilă rezolvarea unor probleme cronice, care nu pot fi tranșate prin intervenții punctuale. Eu mă identific cu aceste rezultate înregistrate alături de echipa noastră: este un succes al echipei MOL România, nu doar al meu personal, iar implicarea companiei are o influență pozitivă în viața multor oameni. Cea mai mare mulțumire este să văd că ajutorul nostru contează și într-un final ne îmbunătățește tuturor viețile. Până la urmă această mulţumire reprezintă succesul. Şi trebuie să spun cât de mult mă bucură faptul că lucrez pentru o companie care îşi desfăşoară activitatea în spiritul dezvoltării durabile şi a cărei conducere facilitează derularea acţiunilor în urma cărora obţinem aceste succese.

Care sunt cele mai mari provocări pentru MOL România în materie de CSR?

Fiecare zi ne rezervă o provocare. Un aspect care ne preocupă în mare măsură este identificarea celor mai presante nevoi ale comunităţilor. O să vă dau un exemplu. În cazul copiilor cu diferite boli cronice și dizabilități se poate manifesta fenomenul de izolare și din acest motiv este îndeosebi de important ca acești copii să participe la activități prin care percepția “minusurilor” pe care le au față de copiii percepuți normali să fie acceptate, iar ei să poată să se integreze, să se accepte și să vadă valoarea și posibilitățile lor reale. În acest fel, putem crește calitatea vieții, nu numai a copiilor afectați de o boală, prin îmbunătățirea sănătății mentale, dar și a celor din jurul lor, a părinților, a rudelor. Aici am intervenit cu Programul MOL pentru sănătatea copiilor, prin care, de cinci ani, oferim finanţare proiectelor de terapie emoţională sau prin arte, care vizează aceşti copii. Terapia emoțională, exprimarea plastică, muzicală, prin sunete, imagini, terapie asistată de animale, aplicată cu responsabilitate de experți cu calificarea necesară aduc mesajul corect al apropierii suportive a celuilalt, atât de necesară pentru autonomizare și subliniază rolul inteligenței emoționale.

Ştiind bine că în realitate există mult mai multe probleme decât resurse, deci nu putem rezolva totul, credem că este esenţială identificarea corectă a problemelor în a căror soluţionare ne putem implica. Această implicare în viaţa şi problemele societăţii este absolut necesară pentru a crea o legătură durabilă cu oamenii.

O altă provocare –o problemă, poate, generală în acest domeniu- este comunicarea: ştirile legate de activitatea de CSR a companiilor sunt tratate cumva altfel şi acest lucru cred că are legătură cu conceptia uşor sceptică la noi în ţară despre CSR. Faptele bune sunt făcute tot mai rar cu scopul de a câștiga vizibilitate pentru un brand şi de tot mai multe ori sunt manifestarea sensibilităţii sociale, a dorinţei de implicare într-o comunitate. Provocarea se află în cealaltă parte, cea de preach what you practice, adică prin comunicare să reuşim să transmitem ceea ce suntem și ceea ce facem.

Care este viziunea voastră în ceea ce privește dezvoltarea durabilă?

Ne-am angajat să contribuim la dezvoltarea durabilă și sustenabilă a comunităților în mijlocul cărora ne desfășurăm activitatea. Noi considerăm că orice companie trebuie să urmărească în activitatea sa cele trei dimensiuni – economică, socială și de mediu. Concret, activitatea economică a companiei influențează societatea în care funcționează – prin crearea de locuri de muncă, elaborarea de servicii integrate cu valoare adăugată pentru consumatori. În același timp, noi ne-am asumat acțiuni pe termen lung pentru a proteja mediul, considerându-le fundamentul oricărei acțiuni economice, comerciale și umane. Dar și reciproca este valabilă, pentru că și societatea are o mare influență asupra activității companiei, ceea ce ne bucură.

Ce ar însemna investiția în bio-combustibil pentru MOL România? Ar fi piața din România pregătită pentru asta?

Există o preocupare pentru limitarea emisiilor de gaze cu efect de seră, iar MOL România a implementat mai multe măsuri. Pentru reducerea consumului de carburanți am organizat programe de condus defensiv pentru angajaţii noştri. Carburanții oferiți de MOL România sunt de calitate și asigură arderile optime, pentru a limita emisiile de dioxid de carbon. De asemenea, noi promovăm folosirea carburanților EVO Benzină şi EVO Diesel care au un conţinut de sulf practic nul, precum și a surselor alternative de energie cum ar fi Gazul Petrolier Lichefiat (GPL). După cum știți, în componența carburanților vânduți în România intră un anumit procent de bio-combustibil, încă de acum câțiva ani.

Aș vrea să menționez programul MOL România pentru colectarea uleiului alimentar uzat de la populație. Compania nu urmărește vreun beneficiu economic, ci își pune la dispoziție capacitățile logistice și serviciile angajaților. Am colectat până acum, în cei doi ani de la lansarea programului, peste 6.000 de litri de ulei uzat, iar toată această cantitate a fost reciclată de către companii specializate și transformată în bio-combustibil.

Care crezi că ar trebui să fie criteriile corecte de evaluare a unei campanii de CSR?

Din punctul meu de vedere – şi al companiei pentru care lucrez – criteriul cel mai important este cel al impactului programelor în comunitate. În cazul programelor noastre există nişte indicatori, prin care putem evalua concret acest impact. Acestea sunt, printre altele, numărul dosarelor de candidatură, calitatea proiectelor, vizibilitatea acestora în comunitate, numărul beneficiarilor și calitatea implementării. Dar evaluarea mai subiectivă poate spune mai multe despre impact, aici indicatorii sunt zâmbetele, emoţiile, reuşitele, bucuria beneficiarilor, acel plus care este măsurat poate cu un al şaselea simţ.

Dacă ai fi avut ocazia să faci CSR pentru familia unui personaj istoric, care ar fi fost aceea și ce concept i-ai fi propus?

M-au fascinat întotdeauna personalitatea și talentul lui Charlie Chaplin. I-aş fi propus să ajute comunitatea de unde provine şi să colaboreze cu orfelinate, să joace în spectacole pentru copii săraci, orfani, abandonaţi.

Dacă ar trebui să propui un model pentru întoarcerea investițiilor din CSR în companie, care ar fi acela?

Nu știu dacă ar putea să existe un model general valabil, dar pot să spun că, în cazul MOL România, activitatea de CSR are o influență asupra afacerii. Greu aş estima cât ar putea fi randamentul investiției exprimat ca procent sau ca valoare , dar faptul că avem colegi mândri de compania pentru care lucrează este de nepreţuit. Reputația companiei în acest domeniu este un avantaj pe piața resurselor umane, lucru confirmat de mulţi colegi – la interviuri din ce în ce mai mulți candidați spun cât de important este pentru ei să lucreze pentru o companie responsabilă. Integritatea şi responsabilitatea sunt importante atât pentru angajaţi cât şi pentru clienţi. Anul acesta două dintre platformele noasre CSR importante au ajuns la a noua ediție, ceea ce demonstrează că suntem consecvenţi şi în responsabilitate socială, adică gândim strategic nu doar în derularea business-ului, ci şi în implicarea noastră în comunitate.

Dacă formularul pentru angajarea ta ar fi conținut doar întrebarea ”Ești o fantastică?”, ce ai fi răspuns?

Ce întrebare drăguţă! Cred că aș fi răspuns ”da”, am convingerea că fiecare dintre noi este fantastic. J

De la 1 la 5, ce notă ai da CSR-ului din România și de ce?

Probabil între 3 și 4. Se remarcă un interes în creștere față de acest domeniu, dar lucrurile mai au nevoie de timp pentru a se extinde și a evolua. Este nevoie de oameni cu experiență, specialiști care să poată crea cât mai multe legături între companie, autorități locale, ONG-uri, școli, instituții. Asistăm la formarea unui nou domeniu în România, care începe să fie inclus în strategiile de business. Lucrurile nu se întâmplă peste noapte, iar noi vom continua să ne aducem contribuția la dezvoltarea acestui domeniu.

Care sunt top 3 orașe sustenabile pe care le-ai vizitat și pentru ce te-ai mai întoarce acolo?

Mi-a plăcut foarte mult Oslo pentru că este foarte ”respirabil”, probabil şi din cauza emisiilor reduse de carbon (parte din planul Norvegiei de a deveni până în 2050 primul stat cu „zero emisii”). Viena are o viață culturală foarte vie și în același timp este un oraș verde, ordonat și deschis. De asemenea, m-a impresionat Amsterdam, cu al său muzeu Van Gogh şi pentru că are atât de multe piste pentru bicicliști, folosite zilnic de mii de oameni. M-aş întoarce în aceste locuri ca să mă simt bine.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

*