Omul care îți face viitorul: Costinela Drăgan

0
603

Costinela MIC_ocfv

Ar putea considera CSR ca fiind The End of Poverty. Ce mit i-ar plăcea să dărâme, cum se construiește agenda ei zilnică și ce înseamnă responsabilitatea socială în termeni de investiții și ROI pentru KMG International.

Citește aici mai multe despre campania ”Omul care îți face viitorul” by Social Responsibility Magazine.

Primele trei cuvinte care îți vin în minte despre Costinela Drăgan, omul din spatele profesionistului în CSR…

Responsabilă, cu spirit antreprenorial și muncitoare.

Care sunt valorile personale în care crezi cel mai mult?

Responsabilitate, respect faţă de oameni, de valorile şi nevoile lor, pasiune faţă de muncă, empatie, perseverenţă.

Când și cum ai făcut cunoștință cu CSR-ul?

Nu-mi amintesc exact momentul cand am facut cunoștință cu termenul de CSR, dar în mod cert l-am aprofundat când am venit în Rompetrol, în 2006. Compania are un istoric în sponsorizări, proiecte pentru angajați, employee engagement. Înainte de 2006 termenul de CSR îmi era cunoscut sub diverse forme, nu așa cum este el astăzi.

Instituționalizat, fac CSR de la începutul anului 2009. În 2006 m-am alăturat Grupului Rompetrol în cadrul departamentului Planning and Performance Management unde am avut oportunitatea de a învăța ce înseamnă performanța, buna guvernanță și inovația în business, de a mă dezvolta ca om și profesionist. Trecerea către CSR a fost una firească și a fost generată în primul rând de viziunea companiei de a aduce valoare adăugată în societate, prin replicarea modelului de „performanță în business” spre „performanță în comunitate”.

 

Preluarea Rompetrol (ulterior devenit KMG International) de către KazMunayGas a însemnat nu doar programe ample de investiții în industrie și ceea ce înseamnă core business (rafinării, stații), ci și o strategie de CSR construită în jurul nevoilor și așteptărilor stakeholderilor – comunități/ societate civilă. Am coordonat acest domeniu încă de la început  și mă bucur că, alături de colegii mei, top management, și prin efortul conjugat al voluntarilor și tuturor actorilor cheie, am reușit împreună să dăm coerență unor proiecte de impact și să generăm schimbare și încredere.

CSR înseamnă PR. Cum comentezi?

Cele două domenii sunt diferite. CSR-ul ține de sustenabilitatea businessului, de risk management; PR-ul este un vehicul prin care se comunică progresul companiei.

CSR-ul presupune implementare (chiar și muncă de teren) și commitment și generează schimbare pe termen lung – de structură, de mentalitate a unei societăți. PR-ul poate ajuta sau dăuna imaginii companiei, depinde care este proporția de resurse investită în cele 2 domenii.

În opinia mea – PR-ul pentru CSR ar trebui să se realizeze cu oarecare discreție până în momentul în care sunt realizări notabile ce merită cu adevărat promovate, pentru că altfel intrăm în zona de green-washing/ white-washing. PR for CSR should not be “industrial” PR.

Care este campania de CSR, coordonată de tine, ale cărei rezultate te-au bucurat cel mai mult?

Împreună pentru fiecare este cu siguranță un program care schimbă vieți – a noastră în companie și a partenerilor noștri din comunitate. Și bucuria vine din impactul generat – peste 300.000 de beneficiari direcți și indirecți în 100 de proiecte complexe de protecția mediului și de sănătate realizate sau în curs de implementare la nivel național în 6 ani (și 1433 de aplicații valide primite prin intermediul platformei impreunapentrufiecare.ro), cu peste 1000 de voluntari activi și mai mult de 1.5 milioane USD investiție directă. Bucuria vine și din recunoașterea și aprecierea partenerilor noștri – din comunitate, sau entități externe (și aici mă refer și la premiile obținute de program, în exclusivitate pentru impactul generat). Am selectat tot timpul proiectele gândindu-ne la sustenabilitatea propunerii, la ce rămâne după finanțarea Rompetrol, la cum pot oamenii să-și ajusteze comportamentul și să devină mai activi, să fie ei parte din schimbare și să nu aștepte ca cineva din exterior să-i ajute permanent, pe scurt – la scalabilitatea propunerii, capacitatea ei de replicare la nivel local, dar și gradul de inovație. Nu am „vânat” proiecte care sună bine sau pot genera dintr-o dată ROI ridicat, ci am construit gradual, am adunat proiect cu proiect, rezultate cu alte rezultate frumoase. Și ca să dau și un exemplu, un proiect drag – în 2013 prin acest program am dotat cu panouri solare internatul de la Orăștioara de Sus, ce cazează 30 de elevi cu risc ridicat de abandon școlar (familii monoparentale, cu posibilități materiale extrem de reduse), iar clădirea de altfel nu avea nicio sursă de încălzire iar copiii ar fi renunțat la școală pe perioada iernii și poate nu ar fi revenit în primăvară.

Cum se construiește agenda zilnică a unui profesionist în CSR?

Dincolo de întâlniri, mail-uri, update media pe evenimente interne și internaționale, încerc să îmi fixez obiective pentru fiecare zi de lucru și proiectele în derulare și să le și duc la îndeplinire. Când ajung la birou parcurg revista presei, dau un scroll mail-urilor și unul agendei ca să mă pot organiza, deși când plec de la birou, oricum îmi fac agenda pentru a doua zi. Le prioritizez  și în funcție de urgențe, dar în general, îmi pun deadline-uri și am obiective pe zile.

Concret în acest moment pe agenda de lucru se regăsesc – Concursul George Enescu, unde Rompetrol este partener principal, a 6-a ediție a programului Împreună pentru fiecare, raportul anual de sustenabilitate al grupului, dar și alte inițiative interne și externe.

Ce înseamnă CSR, în cifre, pentru KMG International: investiții și ROI?

Am răspuns parțial mai sus. Ca nivel de investiții – sunt 8 milioane USD investiție directă la nivel de grup, prin programe de sprijin al societății civile și comunității în ansamblu ei. Dacă ne uităm din perspectiva generoasă a sustenabilității, și voi da doar 2 exemple, doar în ultimii 3 ani au fost investiții de 260 milioane USD în tehnologie cu impact direct asupra mediului; pe parte de resurse umane – suntem 7600 de angajați în 12 țări, din care 4700 au beneficiat de training în 2013, iar la nivel extern – sunt în curs programe de mentorat și internship pentru studenții cu profil tehnic și economic din Prahova, București și Constanța. ROI-ul se măsoară în cifre, dar dincolo de asta rămâne o organizație solidă, sustenabilă care poate aduce valoare adăugată și profit societății pe o perioada lungă de timp.

Ce mit despre CSR ți-ar plăcea să dărâmi?

Unul dintre ele este cel discutat mai sus „CSRul este PR”. Mai sunt și altele “Doar companiile pe profit trebuie să facă CSR” sau “Corporațiile sunt mari, urâte și rele”, ca să mă exprim plastic. Viața reală ne demonstrează că fără CSR/ dezvoltare durabilă din interior nu te poți dezvolta ca om și organizație. Și tot viața reală ne arată că o companie este generatoare de profit pentru economia națională și o susține; în cazul Rompetrol vorbim de 1.6 miliarde USD contribuții fiscale doar în 2013, 6.000 de angajați în România, 3.500 de parteneri de afaceri dependenți direct de Rompetrol și investiții semnificative în industria de profil.

Care este cartea ta preferată despre responsabilitate socială și care este cea mai importantă idee care te ajută în profesia ta?

Sunt mai multe cărţi care mi-au lărgit orizontul cunoaşterii în acest domeniu, de exemplu: The End of Poverty (2005) de Jeffrey Sachs (profesor la Columbia University şi consilier al Secretarului General al ONU), Daniel Goloman – Ecological Intelligence – How Knowing the Hidden Impacts of What We Buy Can Change Everything (2009) sau CSR. Doing the Most Good for Your Company and Your Cause (2005)– Philip Kottler şi Nancy Lee (cu exemple de bune practici şi campanii din corporaţii de top). Recomand şi cursul oferit de coursera.org – The Age of Sustainable Development (Prof. Jeffrey Sachs, Columbia University).

O idee? Materializată şi demonstrată – CSRul nu (mai) este un instrument de business, ci un instrument de dezvoltare durabilă în organizaţie şi în afara ei. Câştigul cel mare este că, if done by the book, CSRul conturează o bună reputaţie, diminuează riscurile şi creşte favorabilitatea brandului în rândul angajaţilor şi clienţilor, iar extern – comunităţile/ partenerii ajung să se auto-susţină, devin independenți financiar, programele implementate devin scalabile. A doua parte este mai greu de realizat în lipsa unui angajament ferm pe 9- 10 ani din partea unei companii. Şi voi da ca exemplu parteneriatul de 10 ani dintre Rompetrol şi Asociaţia OvidiuRo care a făcut posibil ca 15.000 de copii din zone foarte sărace ale ţării să meargă la grădiniţă şi apoi la şcoală.

Costinela Drăgan este coordonatoarea proiectelor de CSR în cadrul KMG International (fostul Rompetrol Group).

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

*