Omul care îți face viitorul: Alina Stan

1
12465

Alina stan_branded

Femeie, mamă și om implicat în comunitate. Cum a ajuns Alina Stan să facă strategiile de CSR pentru Orange România, ce comportament eco a adoptat încă din copilărie și ce face când nu face CSR.

de Diana Șerban

Cine este Alina Stan în trei cuvinte?

Sunt o proaspătă mămică și vreau să îi asigur copilului meu dezvoltarea într-un mediu sigur și mai bun, din toate punctele de vedere.

Ce vânt te-a adus în departamentul de CSR al Orange România?

A fost o oportunitate pe care am urmat-o din dorința de a face ceva mai mult, nu numai pentru mine, ci și pentru ceilalți. În acel moment lucram de 2 ani, aproximativ, în departamentul de PR al Orange și aveam vreo 6 ani de experiență în PR în spate. Îmi aduc aminte că a apărut acest post disponibil pe CSR, dar eu deja văzusem ce fac colegii mei și mi se părea interesant. Interacționam des cu colega mea de pe CSR și, având în vedere că ne și împrietenisem, schimbam păreri și impresii despre munca fiecăreia, eu îi povesteam despre ce este PR-ul, iar ea mie, despre CSR. În felul acesta, am început să aflu, nu numai de la ea, dar și prin programele de informare interne, prin intranet, ce face o companie pe CSR, mi se părea un domeniu interesant și ofertant din perspectiva unui job. Mă refer la faptul că PR-ul este PR, se bazează doar pe comunicare, CSR-ul nu implică doar comunicarea, ci este vorba despre crearea unei strategii, de dezvoltare durabilă, de a avea proiecte în acest sens, de a integra CSR-ul în cultura organizațională, este mai complex și merge pe mai multe paliere. Acum după 2 ani de lucru efectiv în departamentul de CSR pot spune că totul este mult mai complex decât imaginea pe care mi-o creasem eu inițial, dar este, într-adevăr, foarte interesant, foarte dinamic.

Responsabilitatea socială este, de fapt, un model de a-ți construi propria afacere

Care este strategia ta personala de sustenabilitate pentru comunitatea în care trăiești?

Încă lucrez la strategia mea. Există o tradiție în familia mea în ceea ce privește colectarea selectivă și eu încerc să continui această tradiție. Ceea ce mi-am propus însă, încă de la început, a fost să discut cât mai mult cu colegii mei despre ce înseamnă CSR-ul pentru ei în viața profesională și personală, despre cum ar vrea și ar putea să se implice fiecare în comunitate și despre cum am putea să răspundem provocărilor sociale utilizând tehnologiile de care dispunem.

De exemplu, anul acesta am lucrat pe aplicația “Există un erou în fiecare dintre voi” care a fost lansată de catre Societatea de Salvare Bucureşti, în parteneriat cu Serviciul de Ambulanţă Bucureşti-Ilfov și Orange România. Prin intermediul aplicaţiei, persoanele care au nevoie de ajutor sunt localizate rapid, voluntarii cei mai apropiaţi înscriși în proiectul “Există un erou în fiecare dintre voi” sunt alertaţi instantaneu şi sansele de recuperare sunt mult mai mari. Aplicaţia mobilă funcţionează ca sistem de alertare  pentru urgenţele din locurile publice, fiind un real sprijin voluntarilor din program, în eforturile acestora de a salva vieţi omeneşti.

Când ai auzit prima dată vorbindu-se despre CSR și care a fost prima impresie despre acest subiect?

Prima dată am auzit de CSR în timpul facultății. Recunosc că prima dată am asociat CSR-ul cu filantropia și voluntaritul pentru că așa era prezentat, dar în timp, după ce m-am documentat și lucrând în acest domeniu, mi-am dat seamă că, cel puțin pentru o companie,  responsabilitatea socială e dincolo de filantropie și voluntariat. Responsabilitatea socială este, de fapt, un model de a-ți construi propria afacere, este o dezvoltare sustenabilă a afacerii, trebuie să te uiți în toate departamentele, pe toate palierele de acțiune astfel încât, prin tot ceea ce faci, să ai întâi în minte că trebuie să acționezi responsabil pentru furnizori, pentru clienți, pentru stakeholderi și să răspunzi la nevoile acestora.

Ce înseamnă CSR pentru Alina Stan personal?

Încerc să colectez selectiv, să fiu atentă la ce și cum consum, însă ceea ce cred că poate face o diferență este dorința de a te implica în viața comunității. Să nu rămâi pasiv la ceea ce se întâmplă în jurul tău, să îți aduci o contribuție, fie ea cât de mică.

CSR-ul în România, 3,5

Trei lucuri care îți plac în activitatea de CSR?

Este dinamică, provocatoare și îți aduce foarte multe satisfacții.

Trei lucuri pe care le detești în activitatea de CSR?

Înțelegerea greșită a conceptului de CSR, faptul că trebuie uneori să refuzi și proiecte cu potențial pentru că nu le poți face pe toate.

O cauză pentru care ai lupta necondiționat…

Accesul la educație.

O campanie de CSR la care ai lucrat și de care ești foarte mândră?

Atelierul digital pentru elevii de liceu din cadrul caravanei Orange 4G discovery tour de anul acesta e un proiect la care am lucrat cu mare plăcere. Îmi place mult programul pentru că este unul ce pe de o parte prezintă beneficiile aduse de tehnologie elevilor, vorbesc aici de aplicații dedicate lor, care să îi ajute chiar și la școală, nu doar în social media, iar pe de altă parte prezintă și felul în care se pot asigura ei înșiși că vor accesa mediul virtual într-un mod sigur și responsabil. Anul acesta la program au participat peste 370 de elevi din Cluj, Timisoara, Iași și Brașov.

O campanie de CSR de afară care ți-ar plăcea să se facă și în România?

Cotton Inc’s „From Blue to Green” – o inițiativă ce colectează blugii de la o rețea extinsă de retaileri din America, îi reciclează și produc materiale de izolație care apoi sunt donate către Habitat for Humanity pentru construirea de locuințe pentru familiile afectate de dezastre naturale.

Mi se pare unul dintre exemplele cele mai reușite de CSR pentru că îmbină atât compania, Cotton Inc, cât și comunitatea. Împreună aceștia reușesc să reutilizeze un produs, astfel încât să aducă noi beneficii pentru familiile fără locuințe.

Pe o scară de la 1 la 5 unde crezi că se află în acest moment CSR-ul românesc?

Cred că este undeva la 3,5. Am trecut de etapa în care toată lumea punea egal între CSR și filantropie, însă există încă sincope la nivelul de cunoștințe și înțelegere corectă a conceptelor de CSR.

Avem nevoie de educație în zona CSR

3 recomandări pe care le-ai face pentru dezvoltarea domeniului Responsabilității Sociale în România?

–          Mai multe programe de educare în zona de CSR pentru toți stakeholderii: presă, ONG-uri, companii, studenți, etc.

–          O comunicare mai deschisă între companii și ONG-uri.

–          Împărtășirea de best practices între ONG-uri și companii.

Prima regulă pentru un profesionist în CSR este…

Să fie pasionat de ceea ce face.

Care este, din punctul tău de vedere, cea mai bună metodă de comunicare a unei campanii de CSR?

Cred că depinde foarte mult de la o campanie la alta, depinde de publicul țintă, de zonă, de subiect. De cele mai multe ori consider necesară o comunicare continuă, încă de la început, până la final, când se anunță rezultatele unei campanii, astfel încât publicul să fie implicat pe tot parcursul, dobândind un sentiment de apartenență la cauza respectivă. Dacă citesc punctual despre o campanie, la început sau la final, nu se pot atașa emoțional de proiect și nu îl vor memora la fel de ușor.

Dacă mâine ar trebui să renunți la mediul corporativ, ce ți-ar plăcea să faci?

Un program de joacă/sport pentru copii până în 2 ani.

Cu ce îți umpli timpul când nu faci CSR?

Ies foarte mult în parc după birou, împreună cu băiețelul meu. Iar în weekenduri îmi place să mă plimb oriunde în afara Bucureștiului, mie și familiei mele ne place foarte mult la munte, la Brașov mergem destul de des, dar și în zonele de lângă. Nu facem neapărat drumeții pe munte, doar plimbări în aer liber. Mergem foarte mult la mare, la bunici, oriunde în afara Bucureștiului, nu avem preferințe, profităm de orice ocazie de a ieși din București.

Cel mai mare vis al tău ca om de CSR este…

Să o aud pe bunica mea vorbind despre o campanie de CSR despre care a auzit la Tv sau radio 🙂

Citește aici mai multe detalii despre campania ”Omul care îți face viitorul”

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

*