O bilă neagră pentru Europa

0
337

Abia terminasem facultatea de două luni când mi s-a propus pentru prima dată să muncesc la negru, sub pretextul ”nu ne permitem să plătim atât de mulți bani la stat”.

Diana Șerban/Foto: Ioana Văcăraşu
Diana Șerban/Foto: Ioana Văcăraşu

În condițiile în care angajați cu experiență abia își cerșeau salariile de la o lună la alta ce perspective credeți că avea un tânăr absolvent să își primească salariul la timp și să se poată întreține singur din el? Vă spun eu, aproape niciuna.

În cel mai nou sondaj Eurobarometru unul din zece europeni (11%) admite că, în anul precedent, a cumpărat bunuri sau servicii care implică muncă la negru, în timp ce 4% recunosc că ei înșiși au fost plătiți la negru în schimbul muncii fără forme legale. În plus, unul din 30 (3%) a fost plătit parțial în numerar de către angajatorul său („remunerație în plic”).

Ce pățesc cei care nu vor să accepte această situație? Pot fi întâmpinați cu o replica mai mult decât diplomată cum ar fi ”Ne pare rău, dar credem că nu mai putem avea încredere în tine. Însă dacă te putem ajuta vreodată cu ceva, nu ezita să ne contactezi”. Acest ”dacă te pot ajuta cu ceva” gratuit aproape că s-a instalat ca un parazit în creierele tuturor și cu atât mai mult îți dai seama că atunci când cineva îți spune asta de fapt nu vrea să te ajute cu nimic.

Conform aceluiaș sondaj 21% dintre europeni menționează ca au ales să lucreze la negru din cauza dificultății de a găsi un loc de muncă unde să aibă acte legal. Din punctul meu de vedere a impune unui angajat să lucreze la negru este o formă gravă de iresponsabilitate. Practic acel angajat nu are niciun drept în compania respectivă, iar angajatorul nu are nicio obligație față de el. De aici și până la ”dacă nu îți convine poți să pleci” nu mai este decât un pas. Și nu de puține ori se întâmplă să pleci și fără banii care ți se cuvin.

Soluții? Ar fi câteva. De exemplu Economic and Social Developments in Europe propune: stimulente pentru a oficializa activitățile la negru, cum ar fi simplificarea administrativă, stimulente fiscale directe pentru cumpărători sau cupoane valorice pentru servicii, măsuri pentru a întări disciplina fiscală și pentru a promova o cultură a angajamentului, de exemplu, prin campanii de promovare, o mai bună depistare și sancțiuni mai aspre.

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

*