Hai să punem România pe harta binelui

0
59

Anul trecut, într-o singură zi, s-au strâns 177 milioane de dolari doar din donații online și peste un milion și jumătate de donații în produse. Milioane de oameni din 98 de țări s-au unit pentru a dărui și a face fapte bune, aceasta este puterea Giving Tuesday – o mișcare internațională care atinge în 2017 și România. Pe 28 noiembrie, sărbătorim o zi pentru a dărui, iar companiile au șansa să dea tonul la bine și să așeze România pe harta țărilor care se unesc în gesturi de generozitate și responsabilitate socială.

Ce este Giving Tuesday? Pornită în 2012 de o organizație din New York, Giving Tuesday este o mișcare cu fler global, o zi în care oamenii, companiile, instituțiile și organizațiile sunt invitate să fie parte din comunitate prin donații și voluntariat.  În 2017, alături de țări precum Argentina, Australia, Brazilia, Croația, Germania, India, Israel, Kazakhstan, Kenia, Liberia, Mexic, România se numără printre țările în care oficial se sărbătorește #GivingTuesday – mișcare internațională reprezentată local de Envision România (inițiator Galantom) în parteneriat cu Asociația pentru Relații Comunitare și Asociația Techsoup România, cu sprijinul Social Responsibilty Magazine.

România –  printre țările europene cu cel mai mic scor la fapte bune pentru umanitate

În studiul Good Country Index, creat de Simon Anholt și citat de The Independent UK, România ocupă locul 36 într-o listă de 160 de țări evaluate după 35 de criterii. Cine face cel mai mult bine? Suedia, urmată de Danemarca, Olanda, Marea Britanie și Germania. Cel mai puțin bine umanității fac Irak, Africa Centrală, Mauritania, Guinea Ecuatorială și Libia.  România ocupă locul 36 și stă mai prost ca vecinii din Balcani: Ungaria (24), Polonia (25), Bulgaria (29), Moldova (34). Poziția în clasament este o medie a locurilor ocupate pe grupuri de criterii precum Știință și Tehnologie (ocupăm un decent loc 51), Cultură (locul 27) și un jenant loc 138 la categoria Prosperitate și Egalitate. La capitolul Sănătate și Stare de bine (wellbeing) suntem la jumătatea clasamentului pentru că nu prea ne străduim să facem voluntariat, să donăm hrană către WFP, iar donațiile umanitare sunt mici comparativ cu mărimea economiei (conform UNOCHA – Biroul Națiunilor Unite pentru Coordornarea Acțiunilor Umanitare). Inegalitatea socială este cea care ne poziționează pe locul 138 la categoria Prosperitate și Egalitate în indexul Good Country, iar companiile au un cuvânt greu de spus la acest capitol. Conform unui studiu comparativ realizat de cercetători de la Universitatea din Lisabona, în țările cu scor mare de CSR se întâmplă cele mai mici inegalități sociale.

Corporațiile fac diferența

CSR Hub publică un raport al CSR-ului, un fel de index al dezvoltării acestei ramuri în funcție de câte companii au înscris rapoarte ale acțiunilor departamentelor de responsabilitate socială.  Din Europa, puțin peste 4000 de companii fac CSR (aproape jumătate din numărul celor din America de Nord), dintre acestea doar 8 companii sunt din România. Poate nu este relevant acest index dar reținem că doar 8 companii par preocupate de a raporta CSR.

Comunitate și reputație – aceasta este ecuația pe care o companie o ia în calcul atunci când decide să întoarcă ceva în comunitate. La fel, la nivel mondial, și România a țară este „judecată” după reputația la fapte bune. Dacă ne luăm după indicele RepTrack care măsoară reputația unei țări, România este pe locul 43 după suma de informații oferită de aproape 40000 de oameni intervievați.

Un alt studiu cu un design mai complex, arată că România ca țară nu este foarte sustenabilă – doar locul 36 în lume, imediat după Coreea de Sud. Scorul de sustenabilitate pe țară este măsurat grupând 17 indicatori de mediu, sociali și de guvernanță. De ce este relevant studiul Country Sustainability Ranking dezvoltat de RobecoSAM și Robeco? Pentru că arată valoare și oportunitatea de investiție străină într-o țară, studiul compară țările în funcție de ce este relevant pentru investitori. O reputație proastă înseamnă investiții slabe.

Pentru corporații, este dificil să-și construiască reputație prin responsabilitate socială într-o țară în care știrile pozitive se încadrează la categoria „altele”. Pentru antreprenori locali și companii autohtone, reputația se măsoară nu doar în condiții de muncă și transparență în decizii și management – valori puțin prețuite în tradiția noastră capitalistă, ci și în impact în comunitate. Pentru ambele categorii, Giving Tuesday este ocazia de a da tonul la bine și de a așeza România pe harta țărilor care se unesc în gesturi de generozitate și responsabilitate socială, o zi în care sperăm să creăm reputație.

5 idei care să scoată România din topul țărilor neimplicate și să așeze compania ta în topul ambasadorilor locali #GivingTuesdayRo

  1. Donează bani – poate fi o parte din profitul de Black Friday sau o sumă care să se contorizeze în cei 20% impozit pe profit. Donează suma către organizația pe care o susții de obicei sau alege una cu a cărei reputație să te poți asocia pe termen lung. Poți de asemenea să creezi un fond pentru comunitate și să lași echipele locale să aloce acele fonduri către organizații relevante.
  2. Propune moduri de a face voluntariat – echipa ta este pregătită să facă un gest către comunitate dacă îi facilitezi calea.
  3. matching donation – Dublează donația către o cauză sau o organizație pe care o susții pentru a marca ziua faptelor bune cu un gest potrivit. Nu uita că sponsorizarea ta este încă o facilitate fiscală.
  4. Dă tonul de #GivingTuesdayRo – preia logo-ul mișcării pe produsele sau canalele tale de comunicare. Tu, ca lider de companie sau echipă, povestește înainte ce faptă bună urmează să faci pe 28 noiembrie.  În 2014, HSBC a pus sigla #GivingTuesday pe toate ATM-urile sale încurajând astfel clienții să participe.

Tu cum marchezi ziua faptelor bune? Înscrie inițiativa ta pe www.givingtuesday.ro și povestim și aici pe Social Responsibility Magazine despre modul în care ai ales să dăruiești pe 28 noiembrie de Giving Tuesday.

 

Resurse:

Good Country index, https://goodcountry.org/index/results

International Comparisons of Corporate Social Responsibility, Catalao LM*, Branca AS and Pimentel LV, Instituto Superior Técnico, Universidade de Lisboa, Portugal, https://www.omicsonline.org/open-access/international-social-comparisons-of-corporate-responsibility-2162-6359-1000327.php?aid=70659

RepTrack, https://www.reputationinstitute.com/country-reptrak

Giving Tuesday 2016 Data, https://www.givingtuesday.org/data-project

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

*