De ce iau managerii decizii neinspirate. Top 4 cauze

0
169

Krzysztof Kmuk, CIMA Emerging Markets Development Manager CEE

Managerii cu experienţă se străduiesc să ia deciziile corecte, în condiţiile în care 72% dintre organizații admit că au avut minimum o inițiativă strategică eșuată pe fondul erorilor din procesul decizional, în ultimii trei ani, potrivit unui studiu realizat de Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) și American Institute of Certified Public Accountants (AICPA). Supraîncărcarea informațională, birocrația excesivă, lipsa încrederii și stimulentele nealiniate cu obiectivele de business au fost menționate ca factori catre contribuie la greșeli în procesul decizional de către companii din toată lumea.

Raportul “Joining the dots: decision making for a new era” s-a adresat top managerilor din organizații mari din 16 țări și a relevat nu doar că aceștia admit că au făcut greșeli în procesul decizional, ci și că au luat decizii strategice pornind de la informații eronate (80%), precum şi că organizația pe care o conduc a pierdut un avantaj competitiv pentru că au fost lenţi în a lua decizii (42%). În mod surprinzător, doar 28% dintre respondenți sunt de părere că organizația este capabilă să le asigure liderilor cu experienţă oportunitatea de a învăța din rezultatele deciziilor luate.

Principalele cauze ale deciziilor de slabă calitate identificate în raport sunt:

  • Supraîncărcarea informațională: 36% dintre respondenți afirmă că organizația lor nu face față surplusului informațional, iar 32% afirmă că big data a înrăutățit situația. Doar 37% consideră că big data le-a fost utilă. În rândul celor mai performante organizații, 86% dintre respondenți evaluează deja informația managerială de care au nevoie pentru a se concentra pe modalități de creștere a valorii modelului de afaceri.
  • Birocrația: aproape o treime dintre respondenți (29%) au indicat că problemele de coordonare cauzate de birocrație sunt cel mai mare obstacol în calea eficientizării procesului decizional.
  • Încredere și colaborare: 43% dintre participanții la studiu afirmă că nivelul de încredere între executivii din cadrul organizației lor necesită îmbunătățiri, în timp ce 57% au fost de părere că o colaborare mai activă este necesară pentru îmbunătățirea procesului decizional. Aproape două treimi (65%) au afirmat că este nevoie de o creștere a nivelului de încredere între lideri și angajați, per ansamblu.
  • Structura stimulentelor: 61% dintre lideri admit că structura stimulentelor oferite de organizația lor nu încurajează luarea deciziilor corecte pentru obținerea de valoare pe termen scurt, mediu și lung.

Krzysztof Kmuk, CIMA Emerging Markets Development Manager CEE, a declarat: “Rezultatele acestui studiu pot genera îngrijorări semnificative, având în vedere că deciziile greșite duc la probleme în afaceri. Organizațiile trebuie să trateze procesul decizional ca un element vital într-o afacere, care trebuie  derulat cu profesionalism și îmbunătățit continuu. Mai mult decât atât, liderii trebuie să înceapă să gândească într-un mod integrat. Aceasta presupune o cunoaștere clară și bine definită a modelului de afaceri și alinierea deciziilor în funcție de acest model, colectarea și analizarea rapidă a tuturor informațiilor relevante din toate zonele afacerii și concentrarea pe indicatorii de performanță esențiali, mai degrabă decât pe instinct sau zvonuri.”

Barry Melancon, CPA, CGMA, Președinte și CEO AICP, a afirmat: „Suntem în era big data, iar percepția comună pare să fie “mai mult este mai bine”. Studiul nostru arată, însă, că big data devine o povară pentru cei responsabili de procesul decizional, în multe organizaţii, întrucât nu sunt capabili să extragă și să analizeze informații relevante. Având o înțelegere profundă a modalităților de creștere a unei afaceri, atât din punct de vedere financiar, cât și non-financiar, funcția de contabilitate financiară joacă un rol critic în conectarea persoanelor potrivite cu informația potrivită pentru a obține avantajul competitiv”.

Organizațiile care au afirmat că sunt echipate corespunzător pentru a lua deciziile necesare pentru a obține performanțe la nivelul afacerii au arătat că respectă principii integrate în procesele decizionale, similare cu cele conturate de Principiile Globale de Contabilitate de Management (GMAP). GMAP a fost conceput pentru a crea cadrul principial pentru a sprijini sectorul public și privat să ia decizii mai bune și să fie capabile să răspundă atât riscurilor, cât și oportunităților întâmpinate într-o manieră eficientă.

Pentru mai multe informații, raportul integral “Joining the dots: decision making for a new era” este disponibil pe pagina CGMA.org.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

*