Cum să faci ideile sustenabile să fie aplicate pe termen lung

0
524

 

Într-un interviu pentru GreenBiz.com, Thomas Vinson and Jennifer Lasseter explică de ce unele idei sau proiecte sunt implementate pe când altele nu? T. Vinson este coordonator senior al programului de diminuare a deșeurilor “Zero Waste Network” din cadrul Centrului de Protejare a Mediului (Center for Environmental Excellence) la Universitatea din Texas, Arlington, iar J. Lasseter este licențiată în chimie și inginerie chimică la Universitatea de Stat Emporia și, respectiv, Universitatea de Stat Kansas. De asemenea, ea are 7 ani de experiență în prevenirea poluării mediului la Comisia pentru Calitatea Mediului din Texas (TCEQ).

 

De ce unele idei de proiecte ajung să fie implementate cu succes, iar altele rămân numai idei?

Ne-am pus această întrebare de mai mulți ani, în timp ce urmăream progresul companiilor care au investit în workshop-urile noastre pentru prevenirea poluării, denumite “Lean Principles”. La finalul fiecărui workshop oamenii au un plan concret și sunt foarte motivați să-l pună în aplicare. Cu toate acestea, după un an unele companii sunt schimbate pe când altele nu au făcut nicio modificare.

Pe durata training-ului participanții evaluează potențialele proiecte luând în considerare factorii de risc, tehnici și economici. Ei dezvoltă un plan pentru reducerea cantității de deșeuri prin resurse financiare minime și creează o strategie de vânzare a proiectului către management, câștigând astfel suportul angajaților. Chiar și cu acest grad ridicat de cercetare și planificare prea multe companii nu ajung să implementeze proiectele.

CITEŞTE ŞI:  Alimentele viitorului, departe de imaginaţia noastră

Food-Wallpaper-Image

Ce lipsește?

Vara aceasta am luat legătura cu foști participanți ai workshop-urilor pentru a afla ce proiecte au avut succes și ce proiecte aveau nevoie de suport Am descoperit că proiectele implementate cu succes au 3 elemente în comun:

  • Proiectul îmbunătățește procesele business de bază ale companiei;
  • Implică atât angajații cât și management-ul;
  • Proiectul trebuie să fie deosebit, să aibă acel “ceva” care îl face memorabil.

CITEŞTE ŞI:  Armele de foc, sub lupa Comisiei Europene. Cât de gravă este această problemă pentru Europa

gun_guns_weapons

Cum să îmbunătățești procesele business de bază ale companiei

Reducerea cantității de deșeuri poate crește eficiența proceselor business și poate aduce economii substanțiale. Două companii cu care am colaborat au reușit să reducă tone de deșeuri periculoase și să-și mărească profiturile în același timp. O companie specializată pe substanțe chimice din Houston a început să folosească substanțe rămase din amestecuri precedente în loturi noi, economisind astfel 235.000$ anual și diminuând cu 8 tone/an nivelul deșeurilor periculoase.

În mod similar a procedat și un laborator de testare, micșorând cantitatea de deșeuri toxice cu 3 tone/an și economisind 20.000$/an pe solvenți și produse chimice expirate, prin modificarea echipamentelor analitice din laboratoare și prin centralizarea achizițiilor.

CITEŞTE ŞI:  Peste 10.000 de delfini, ucişi anual şi folosiţi ca momeală pentru rechini

delfini_40

Cum să implici angajații și management-ul

Implicarea liderilor companiei este un factor esențial pentru succesul proiectului. Un inginer din cadrul unei companii producătoare de vopsele cu care am lucrat a încercat să găsească o metodă de a refolosi mari cantități de produse secundare fără prea mult succes. Astfel de proiecte pot fi foarte complexe și de cele mai multe ori necesită atât oameni din companie, cât și din afara ei pentru coordonarea eforturilor. Pentru a realiza schimbări semnificative este nevoie de implicare la toate nivelele.

Coordonarea dintre ingineri și biroul de sustenabilitate a dus la atingerea obiectivelor. Au găsit suficienți utilizatori finali ai produselor secundare pentru a redirecționa mai mult de 3.000 de tone/an de la depozitul de deșeuri, generând câștiguri si economii de peste 350.000$ anual.

 

Ce face un proiect “memorabil”?

Programul de chimie “verde” a unei facultăți a avut parte atât de cooperare la mai multe nivele cât și de “ceva” care făcea proiectul să iasă în evidență.

Ideea unui membru al facultății legată de orele de chimie “verde” a luat amploare când a primit suport din partea coordonatorului de sănătate și siguranță. Întreg personalul facultății a lucrat împreuna pentru a crea un curriculum standardizat care să reducă cu 50% cantitatea de deșeuri periculoase. În proiect s-au implicat toți studenții și tot personalul facultății deoarece proiect-ul avea un factor “cool”: studenții trebuiau să folosească în experimente băuturi răcoritoare în loc de substanțe toxice sau produse chimice din metale grele.

Companiile care adoptă o frază memorabilă au șanse mai mari de succes. De exemplu, vă sună cunoscut : “container biodegradabil din plante pentru absorbția deșeurilor periculoase” sau “chiuvetă de cactus” ? În zona orașului El Paso din vestul Texasului, spitalele au instalat “chiuvete de cactus” pentru a reduce cantitatea deșeurilor și pentru a economisi 8.000$/an. Elementul cheie a fost descoperirea utilizării cactușilor în fabricarea containerelor de eliminare a deșeurilor farmaceutice.

Bineînțeles, persistența și promovarea proiectului sunt foarte importante. Însă diferența dintre succesul și eșecul unei idei bune constă în: includerea proiectului în strategia principală de business, implicarea tuturor nivelelor companiei și adăugarea unui factor “deosebit” care să facă proiectul memorabil.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

*